Pernosco

Home  >  Visie

Onze Visie

Bouwen van succesvolle innovatie ecosystemen

Wonen, zorg, digitalisering, klimaat, circulariteit, stikstof, veiligheid, allemaal urgente maatschappelijke vraagstukken. Innovatie is essentieel om voor deze vraagstukken oplossingen te vinden. Het kabinet wil Nederlandse ecosystemen versterken en stimuleren op sleuteltechnologieën en maatschappelijke uitdagingen, waarbij sprake is van hechte samenhang en samenwerking.

 

In ecosystemen stimuleren overheden de bedrijven om innovatieve producten op de markt te brengen en consumenten om ze aan te schaffen. Kennisinstituten hebben de rol om mensen op te leiden en ze onafhankelijk over productkenmerken te informeren, zoals prestaties, gezondheid, veiligheid en duurzaamheid.

 

In de complexe wereld van vandaag is het moeilijk om de samenwerking in een ecosysteem op te bouwen en te sturen. Er zijn steeds meer partners nodig om een nieuw of verbeterd product in het proces van de klant in te passen: ontwerpbureaus, componentbouwers, leveranciers van grondstoffen, softwareontwikkelaars, lancerende klanten, et cetera. Bovendien gelden er steeds meer regels waaraan producten moeten voldoen, denk aan privacy-, veiligheids-, gezondheids- en milieueisen. Veel organisaties worstelen met het definiëren en (bij)sturen van hun innovatiestrategie als bijvoorbeeld werkzaamheden aan een innovatie meer tijd in beslag nemen dan gepland, grondstoffen duurder worden of open issues hardnekkig blijken.

Ontbreken van een gemeenschappelijke structuur

Het realiseren van een innovatie verloopt volgens een s-curve in vier fasen: pre-ontwikkeling, take-off, versnelling en stabilisering. Een innovatiestrategie is nodig om het juiste moment van take-off en het juiste tempo van versnellen te kiezen. Te vroeg opschalen heeft als risico dat er nog teveel open issues zijn, te laat dat andere organisaties de markt al hebben veroverd. Te snel groeien heeft het risico dat de samenwerkende organisaties nog niet klaar zijn voor opschalen, te langzaam dat klanten alsnog overstappen naar de concurrent.

 

Bij innoveren zijn veel experts en managers betrokken om complexe problemen op te lossen. Ze ontwikkelen kennis, nemen besluiten en gebruiken verschillende methoden om ze vast te leggen. Ontbreken van een gemeenschappelijke structuur belemmert kennisuitwisseling en -hergebruik om de s-curve korter, steiler en hoger te maken:

  1. Korter, het overzicht ontbreekt om de business case positief te houden en om experts zo nodig op urgenter geworden werkzaamheden te zetten.
  2. Steiler, het inzicht ontbreekt welke kennis en instructies productie en service nodig hebben om producten voor klanten op maat te configureren en af te stellen.
  3. Hoger, het is moeilijk functies, concepten en onderdelen te hergebruiken als standaard voor productvarianten in volgende markten.

Interdisciplinaire samenwerking structureren

Het doorlopen van de s-curve staat voor het realiseren van een product-marktcombinatie (PMC) in innovatieprojecten. Innoveren kenmerkt zich daarbij door interdisciplinaire samenwerking, waarbij experts van mijlpaal naar mijlpaal iteratief de architectuur opstellen, prototypes ontwerpen, demonstraties geven, pilots uitvoeren en lancering voorbereiden. In iedere innovatiefase neemt een rol in zoveel iteraties als nodig de inhoudelijke besluiten, maar betrekt daarbij wel de informatie en meningen van de andere rollen.

 

Pernosco leert organisaties topic-gebaseerd te innoveren, waarbij alle disciplines discussiëren volgens een strakke agenda van onderwerpen. Om de hierin opgebouwde kennis en genomen besluiten vast te leggen is een gemeenschappelijke verzameling topics nodig. Het geeft structuur aan interdisciplinaire samenwerking, zodat:

  1. De inhoudelijke discussies tussen uw experts en van uw partners op ieder topic iteratief verlopen en besluiten op logische volgorde worden genomen.
  2. De doelen van uw gewenste transitie en/of opgaven rechtstreeks zijn te vertalen in PMC’s en projecten.
  3. De resultaten van uw projecten op topic zijn te plannen, te volgen en bij te sturen.
  4. De opgebouwde kennis per topic volledig, juist, actueel en vindbaar is voor uw (nieuwe) collega’s.

Ook topic-gebaseerd innoveren?